ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ.

Αληθινός χριστιανός, είναι ο άνθρωπος εκείνος που πιστεύει στην Αγία Τριάδα. Στον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα.

Έχει αποδεχθεί και έχει ομολογήσει ότι ο Χριστός είναι ο Υιός του Θεού, ο Θεάνθρωπος Ιησούς, ο Εμμανουήλ και πως είναι ο Σωτήρας και Λυτρωτής του κόσμου.

Είναι βαπτισμένος στο όνομα του Πατέρα, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος και χρισμένος με (Άγιο Μύρο) τις δωρεές και τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος.

Με τη ζωή του και τις πράξεις του προσπαθεί καθημερινά να προκόπτει πνευματικά και να γίνει ζωντανό μέλος της Εκκλησίας, της Παγκόσμιας κοινότητας των πιστών OΡΘΟΔΟΞΩΝ αδελφών χριστιανών.

Όλοι οι ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ Χριστιανοί είναι αδελφοί και μέλη της Εκκλησίας την οποία ίδρυσε ο Χριστός πάνω στο Σταυρό, χύνοντας το πανάγιο Αίμα Του

Πίστη σημαίνει σιγουριά γι' αυτό που ελπίζουμε και βεβαιότητα γι' αυτά που δε βλέπουμε. (Εβρ. 11,1) Πίστη είναι η αποδοχή του Θεού όπως μας αποκαλύπτεται. Δεν δημιουργούμε εμείς την πίστη στο Θεό. Μας την δίνει ο ίδιος.

Πίστη είναι ανεπιφύλακτη εμπιστοσύνη στο Θεό, τον Κύριο του ουρανού και της γης. Εμπιστοσύνη σημαίνει ότι δέχομαι χωρίς αμφιβολία ότι ο Θεός εκπληρώνει τις υποσχέσεις Του.

Η πίστη είναι απόλυτη υπακοή στο Θεό. Υπακοή σημαίνει ότι εφαρμόζω τις εντολές του Θεού. π.χ. Υπακοή της Παναγίας.

Γνήσια πίστη είναι θαρραλέα ομολογία με λόγια και με έργα. Σήμερα όλοι διακηρύττουν τις πεποιθήσεις τους. Γιατί να αρνείται ο Χριστιανός.

Η πίστη δεν είναι συναίσθημα, αλλά γνώση του θεού. Η πίστη είναι ΛΟΓΙΚΗ Η πίστη είναι προσωπική απάντηση του ανθρώπου στην κλήση του Θεού για σωτηρία. Και οι δαίμονες πιστεύουν.

Η πίστη είναι απαραίτητη για τη ζωή. Η γνώση δεν καταργεί την πίστη. Ο άνθρωπος πιστεύει περισσότερα από όσα βλέπει.

απιστία: Αίτια. 1. Άγνοια 2. Προκατάληψη 3. Αδιαφορία 4. Εγωισμός 5. Κακή εκπροσώπηση του Χριστιανισμού. 6. Ένοχη συνείδηση.

Το Σύμβολο της Πίστεως είναι σύντομη ομολογία της πίστεώς μας μέσα στην οποία παρουσιάζονται περιληπτικά, με σαφήνεια και αυθεντικά τα βασικά δόγματα του χριστιανισμού.

Το Σ. της Π. ή αλλιώς Πιστεύω το λέμε κυρίως στο μυστήριο του Βαπτίσματος αλλά και στις άλλες ακολουθίες.

Με αυτό αναγνωρίζονται οι βαπτισμένοι από τους αβάπτιστους.

Στην αρχή υπήρχαν πολλά Σύμβολα.

Των Αποστόλων Του Αγίου Αθανασίου κ.λ.π.

Αυτό που έχουμε σήμερα λέγεται Σύμβολο της Νίκαιας και της Κπολης γιατί θεσπίστηκε στις Α΄ και Β΄ Οικουμενικές Συνόδους και είναι το μοναδικό που χρησιμοποιούν όλες οι χριστιανικές ομολογίες.

Αναφέρεται περιληπτικά σε αυτά που πρέπει να πιστεύει κάθε ορθόδοξος χριστιανός. Αποτελείται από 12 άρθρα (στίχους)

Τα 7 πρώτα έγιναν στην Α΄ Οικ. Σ. Τα υπόλοιπα 5 στη Β΄. Στα 9 πρώτα άρθρα κυριαρχεί το ρήμα ¨πιστεύω¨ στο 10 το ρήμα ¨ομολογώ¨ στα 11 κ 12 ¨Προσδοκώ¨

Το 1ο άρθρο αναφέρεται στον Πατέρα Από το 2ο μέχρι το 7ο στον Υιό Το 8ο στο Άγιο Πνεύμα Το 9ο στην Εκκλησία Το 10ο στο Βάπτισμα Το 11ο στην Ανάσταση των νεκρών Το 12ο στην Δευτέρα Παρουσία.

Η Εκκλησία είναι Παγκόσμια κοινότητα ανθρώπων, το σύνολο των πιστών του Θεού που:

ΛΑΤΡΕΥΟΥΝ το Χριστό ως Σωτήρα μέσω της λειτουργίας των μυστηρίων και της Αγίας Γραφής.

ΔΙΑΚΟΝΟΥΝ ΚΑΙ ΑΓΑΠΟΥΝ μέσω των καλών πράξεων και προσευχών, όπως ο Χριστός θέλει. ξεκινάει με την

ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ όταν το Άγιο Πνεύμα κατέβηκε στους Αποστόλους. Συνεχίζει το έργο της στις μέρες μας και θα συνεχίζει στους αιώνες των αιώνων. είναι δε:

ΜΙΑ γιατί στηρίζεται στην ενότητα του Ενός Θεού. (Πατέρα, Υιού και Αγίου Πνεύματος)

ΑΓΙΑ γιατί ο Θεός είναι Άγιος.

ΚΑΘΟΛΙΚΗ γιατί ζει την πληρότητα της Θείας Αλήθειας και περιλαμβάνει όλους τους πιστούς Χριστιανούς, όλων των εποχών και από όλα τα μέρη του κόσμου.

ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ γιατί διατηρεί ανόθευτη και απαραχάρακτη την Αποστολική διδασκαλία και Παράδοση.

ΜΥΣΤΗΡΙΑ: Τα μέλη της Εκκλησίας για να αγιαστούν, είναι απαραίτητο να μετέχουν στα μυστήριά της. Μυστήρια στη χριστιανική ορολογία είναι ιερές τελετές, με τις οποίες μεταδίδεται στον άνθρωπο η χάρη του Θεού. Όλα τα μυστήρια είναι επτά.

ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ | ΤΟ ΧΡΙΣΜΑ | Η ΘΕΙΑ

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ | Η ΙΕΡΩΣΥΝΗ Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ

(Εξομολόγηση) | ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ | Ο ΓΑΜΟΣ

ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ είναι το μυστήριο της εισόδου του ανθρώπου στην Εκκλησία. Με το Βάπτισμα γίνεται η μύηση στο Χριστό και στην Εκκλησία. Συνήθως γίνεται στην παιδική ηλικία. Ο ιερέας βυθίζει το παιδί τρεις φορές στο νερό, μία στο όνομα του Πατρός, μία στο όνομα του Υιού και μία στο όνομα του Αγίου Πνεύματος. Αυτή η κίνηση του βυθίσματος, συμβολίζει την τριήμερη ταφή και ανάσταση του Κυρίου. Συμβολίζει όμως και τον θάνατο του παλαιού ανθρώπου και την ανάσταση και γέννηση του καινούργιου στο καινούργιο Βασίλειο του Θεού. Το Βάπτισμα το καθιέρωσε ο ίδιος ο Κύριος με την εντολή που έδωσε στους μαθητές του να πάνε και να κάνουν μαθητές του όλους τους λαούς και να τους βαπτίσουν στο όνομα του πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. (Ματθ. 28,19).

ΤΟ ΧΡΙΣΜΑ Δεύτερο μυστήριο που τελείται την ίδια ώρα με το βάπτισμα είναι το ΧΡΙΣΜΑ Χρίεται ο νεοφώτιστος με Άγιο Μύρο στα κύρια μέρη του σώματος (μέτωπο, μάτια, αυτιά, στήθος, πλάτη, χέρια, πόδια ) και δέχεται τα χαρίσματα και τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος. Άγιο Μύρο είναι μια σύνθεση από λάδι και διάφορες αρωματικές ουσίες που συμβολίζουν τα διάφορα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος. Παρασκευάζεται και καθαγιάζεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης και μοιράζεται σε όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Η ΘΕΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ Είναι το μυστήριο των μυστηρίων. Το καθιέρωσε ο Κύριος στο Μυστικό Δείπνο, μπροστά στους μαθητές του. Το ψωμί και το κρασί, δύο απλά στοιχεία με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος μεταβάλλονται σε Σώμα και Αίμα Χριστού και γίνονται τροφή για τους πιστούς. Με τη Θεία Κοινωνία ενωνόμαστε με το Χριστό και ο Χριστός ενώνεται μαζί μας και γινόμαστε μέτοχοι της αιώνιας ζωής.

Η ΙΕΡΩΣΥΝΗ Με το μυστήριο αυτό, ένας απλός χριστιανός ξεχωρίζεται από τους άλλους πιστούς και αναλαμβάνει τη διακονία της σωτηρίας του λαού του Θεού. Λαμβάνει το δώρο του Αγίου Πνεύματος και της Αποστολικής διαδοχής και συνεχίζει την ιερωσύνη του Χριστού στην Εκκλησία. Ο ιερέας γίνεται πατέρας πνευματικός. Προσεύχεται για μας. Μας βαφτίζει, μας μεταδίδει τα μυστήρια και την ευλογία του Θεού. μας διδάσκει για το Θεό και μας βοηθάει στις δύσκολες στιγμές της ζωής μας. Φυσικά και εμείς θα πρέπει να προσευχόμαστε και να τιμούμε τους ιερείς μας.

Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ Το μυστήριο της συμφιλίωσης και της αγάπης. Μετανοιωμένος ο πιστός χριστιανός, ομολογεί τις αμαρτίες του στον ιερέα και εκείνος με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος τον συγχωρεί και τον βοηθάει να αποκαταστήσει τις σχέσεις του με το Θεό.

ΙΕΡΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ Είναι ένα προαιρετικό μυστήριο στο οποίο παρακαλούμε τον Κύριο να θεραπεύσει τις ψυχικές και σωματικές αρρώστιες. Μέσω του ευλογημένου λαδιού οι πόνοι και τα βάσανα ενώνονται με αυτά του Χριστού και συγχωρούνται οι αμαρτίες.

Ο ΓΑΜΟΣ Ένας άνδρας και μια γυναίκα άγνωστοι μεταξύ τους, αποφασίζουν να προχωρήσουν στο δρόμο της κοινής ζωής. Στην αρχή αυτού του δρόμου η Εκκλησία παρακαλεί το Θεό να τους ευλογήσει για να στεριώσουν μια χριστιανική οικογένεια. Τα δαχτυλίδια που τους ευλογεί, συμβολίζουν την αγάπη τους και την ελεύθερη δέσμευση που έχουν μεταξύ τους. Τα στέφανα συμβολίζουν την ευλογία και την συναδελφικότητα στο βασίλειο του Θεού. Τέλος το κοινό ποτήριο συμβολίζει τον κοινό αγώνα και τις κοινές προσπάθειες που έχουν να κάνουν στη ζωή τους. Το Ιερό και Θεόπνευστο Βιβλίο των Χριστιανών που έχει μεταφραστεί σε 2500 γλώσσες και διαλέκτους είναι η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ Ή ΒΙΒΛΟΣ. Περιέχει γραπτά το λόγο του Θεού και τις πράξεις που έκανε για τη σωτηρία του ανθρώπου και του κόσμου. Χωρίζεται στην Παλαιά και Καινή Διαθήκη. Διαθήκη σημαίνει τη συμφωνία που έκανε ο Θεός με τους ανθρώπους για τη σωτηρία τους. Η Παλαιά Διαθήκη έχει 49 μικρότερα βιβλία και η Καινή 27. Οι Εκκλησιαστικές Παραδόσεις, η λειτουργία και η λατρεία, προέρχονται από την ερμηνεία και εξήγηση της αλήθειας που περιέχεται στη Βίβλο.

ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Είναι η ζωή του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία. Μέσα από την Ι. Παράδοση η Εκκλησία διατηρεί μία ζωντανή συνέχεια με την πίστη την οποία ο Ιησούς δίδαξε στους Αποστόλους και στον κόσμο.

ΟΙ ΑΓΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ

Τα βιβλία των αγραμμάτων. Δείχνουν στους ανθρώπους μια άλλη πραγματικότητα μεταμορφωμένη με τη χάρη και τη δύναμη του Θεού. Απεικονίζουν τα πρόσωπο μόνο του Ιησού Χριστού, της Υπεραγίας Θεοτόκου και των Αγίων. Η τιμή που αποδίδουμε στις Άγιες εικόνες μεταβαίνει στο εικονιζόμενο πρόσωπο.

ΤΟ ΚΕΡΙ Μικρή προσφορά και θυσία του χριστιανού στον Άγιο Θεό. Συμβολίζει το Φως του Χριστού , τη φλόγα της πίστεως.

ΤΟ ΘΥΜΙΑΜΑ Θυσία ευαρεστήσεως προς τον Θεό. Συμβολίζει την ανάταση της ψυχής προς τον Θεό κυρίως όταν προσευχόμαστε.

ΤΟ ΛΑΔΙ Συμβολίζει το έλεος του Θεού.

ΤΟ ΑΝΑΜΑ Είναι το κρασί που προσφέρουμε στην Εκκλησία για τη Θεία Ευχαριστία.

Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ Ψωμί ζυμωμένο στο σπίτι, με προζύμι και όχι μαγιά, σε στρογγυλό σχήμα και σφραγισμένο με ειδική ξύλινη σφραγίδα. Παρασκευάζεται για τη Θ. Ευχαριστία.

ΤΟ ΑΝΤΙΔΩΡΟ Μικρό κομμάτι από προσφορά που μοιράζει ο ιερέας στο τέλος της Θ. Λειτουργίας σε όσους δεν κοινώνησαν.

ΤΑ ΚΟΛΛΥΒΑ Βρασμένο σιτάρι που προσφέρεται στη μνήμη κάποιου Αγίου ή σε μνημόσυνο προσφιλούς μας προσώπου. Συμβολίζει την κοινή Ανάσταση των νεκρών.

Ο ΣΤΑΥΡΟΣ Το σύμβολο του Χριστιανισμού. Με το σημείο του Σταυρού ομολογούμε την πίστη μας στον Ιησού Χριστό και στην Αγία Τριάδα. Κάνουμε το σταυρό μας πάντοτε. Στις προσευχές, στις ιερές ακολουθίες, στα μυστήρια, στο φαγητό, στο δρόμο, όταν περνούμε από μια εκκλησία κ.λ.π.

Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ Ένα είδος επικοινωνίας με το Θεό. Είναι ο μυστικός αγωγός (καλώδιο), που συνδέει τον άνθρωπο με τον Δημιουργό του. Υπάρχουν δύο τύποι προσευχής: α) Ιδιωτική, προσωπική, οικογενειακή. β) Δημόσια προσευχή, που γίνεται στο Ναό.

ΟΙ ΙΕΡΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ Λατρευτικές τελετές της εκκλησίας που περιλαμβάνουν προσευχές, ψαλμούς, ικεσίες, αγιογραφικά αναγνώσματα και ύμνους. Τέτοιες είναι:

Ο ΑΓΙΑΣΜΟΣ Ακολουθία που τελείται σε διάφορες ανάγκες. Αγιάζουμε τους ανθρώπους, τα σπίτια μας, τα καταστήματά μας, τα χωράφια μας, τα ζώα μας και ό,τι άλλο.

Η ΑΡΤΟΚΛΑΣΙΑ Ευλογία των βασικών καρπών της γης, του σιταριού, του κρασιού και του λαδιού. Τελείται τις μεγάλες γιορτές κυρίως στον εσπερινό σε ανάμνηση της ευλογίας των πέντε άρτων από το Χριστό στην έρημο.

Η ΑΓΡΥΠΝΙΑ Ακολουθία που γίνεται τις βραδυνές ώρες.

Η ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ Ακολουθία που ψάλλεται σε διάφορες περιστάσεις και αναφέρεται κυρίως στην Υπεραγία Θεοτόκο.

Η ΚΗΔΕΙΑ Ακολουθία που γίνεται όταν κοιμηθεί κάποιος χριστιανός.

ΤΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ Προσευχή για τους κεκοιμημένους.

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΟ

Οτι και να προσπαθήσουμε να αναφέρουμε για το Θεό δεν θα μπορέσουμε ποτέ να προσδιορίσουμε και να καταλάβουμε αυτό που είναι ο Θεός.

Θα είναι μια πράξη παιδική σαν αυτή που κάνουν τα παιδιά στις παραλίες το καλοκαίρι. Παίρνουν ένα κουβαδάκι και προσπαθούν με αυτό να βγάλουν τη θάλασσα στη στεριά αλλά δεν τα καταφέρνουν.

Ο Αγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέγει: ¨Απειρον το Θείον και ακατάληπτον και τούτο μόνον καταληπτόν η απειρία και η ακαταληψία¨

Είναι άπειρος και ακατάληπτος ο Θεός και εκείνο που καταλαβαίνουμε εμείς είναι ότι είναι άπειρος και ακατάληπτος.

Ο Χριστός στη Σαμαρείτισσα λέει ότι ο Θεός είναι Πνεύμα και τους προσκυνούντας αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν. Οτι δηλαδή ο Θεός είναι Πνεύμα και αυτοί που τον λατρεύουν πρέπει να τον λατρεύουν με τη δύναμη του Πνεύματος, που φανερώνει την αλήθεια.

Πατέρας, Υιός και Αγιο Πνεύμα.

Σύμφωνα με την χριστιανική πίστη ο Θεός είναι ο ΩΝ, ο υπάχων, ο Κύριος και δημιουργός όλων των νοερών και υλικών δημιουργημάτων που φανερώθηκε, (αποκαλύφθηκε) στον κόσμο με τρείς υποστάσεις. (Πατέρας, Υιός και Αγιο Πνεύμα)

Και τα τρία πρόσωπα μαζί φανερώνονται για πρώτη φορά κατά τη βάπτιση του Ιησού στον Ιορδάνη ποταμό.

Ο Ιησούς Χριστός το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, είναι ο Υιός ο αγαπητός, ο μονογενής, που γενιέται από τον Πατέρα, χωρίς μητέρα, αχρόνως και εν χρόνω από την Υπεραγία Θεοτόκο με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας.

Είναι τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, δηλαδή Θεάνθρωπος. Με το μυστήριο της σαρκώσεως, σταυρώσεως και αναστάσεώς Του ελευθερώνει τον άνθρωπο από τα δεσμά του θανάτου και τον λυτρώνει από τον διάβολο και την αμαρτία. Με την ανάληψή Του δε, ανεβάζει την ανθρώπινη φύση στον Πατέρα και την τοποθετεί εκεί που ήταν το πρότερον, στην κατάσταση πρίν από την πτώση των πρωτοπλάστων.

Το Αγιο Πνεύμα είναι το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, που τώρα εργάζεται στη Εκκλησία και τελειώνει (καθαγιάζει) τα μυστήρια. Ο χριστιανός το δέχεται αρχικά στο μυστήριο του χρίσματος. Εκεί λαμβάνει όλες τις δωρεές Του τις οποίες, εάν θελήσει να αξιοποιήσει, μπορεί να καταξιωθεί της μεγάλης χάριτος που είναι η κοινωνία με τον Αγιο Θεό και τελικά η προσωπική του θέωση κατά χάρη και ο Αγιασμός.

Εχουν προσπαθήσει πολλοί και έχουν γραφτεί πολλά για τον Αγιο Θεό. Η υπόθεση όμως είναι πολύ προσωπική. Ο καθένας μας νοιώθει μέσα του την παρουσία του Θεού μυστικά και δεν μπορεί να την εκφράσει με λόγια. Για το λόγο αυτό και εμείς ας αφήσουμε τον ίδιο τον Αγιο Θεό να αποκαλυφθεί μέσα μας και ας προσπαθήσουμε να τον αναγνωρίσουμε στο πρόσωπο του κάθε αδελφού μας.

Ο άνθρωπος σαν εικόνα του Θεού δείχνει το δημιουργό του. Αν προσέξουμε με προσοχή τον αδελφό εκεί θα δούμε και τον τεχνίτη, τον δημιουργό. Εξ άλλου, ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναφέρει ότι όποιος λέει ότι αγαπάει τον Θεό που δεν τον βλέπει και μισεί τον αδελφό που είναι δίπλα του είναι ψεύτης.

Το θέμα είναι ανεξάντλητο, γιαυτό να παρακαλέσουμε μόνο και να ευχηθούμε: Η χάρις του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού και η αγάπη του Θεού και Πατρός και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος να είναι πάντοτε μαζί μας. ΑΜΗΝ.